Dansk presse hyller «Skyggeboken»: – På høyde med Proust

SkjønnlitteraturDansk presse hyller «Skyggeboken»: – På høyde med Proust

Lars Saabye Christensens «Skyggeboken» høstet terningkast 6 og 5 hos norske anmeldere. Nå følger dansk presse etter.

Estimert lesetid 4min
Portrett av forfatter Lars Saabye Christensen
Lars Saabye Christensen tar både norske og danske anmeldere med storm med «Byens spor. Skyggeboken». (Foto: Maja Hattvang)

Lars Saabye Christensens Byens spor. Skyggeboken er en storslått og tankevekkende avslutning på et romanverk som vil bli stående igjen som et av vår tids største. Den ble svært godt mottatt da den tidligere i høst ble lansert her hjemme, og siden da har den ligget solid plassert på bestselgerlistene. Sist uke ble det kjent at den er nominert til årets Bokhandlerprisen.

Dansk presse: Et mesterværk på højde med Proust

I helgen ble Skyggeboken altså lansert i Danmark, til stor jubel fra anmelderne. Politikens begeistrede kritiker gir boka høyest mulige karakter (6 av 6 hjerter) og mener at «Lars Saabye Christensen har satt punktum for sitt trebindsverk om Oslo. Det ble et mesterverk. På høyde med Stefan Zweig og Marcel Prousts».

Weekendavisens anmelder er like imponert og skriver: «Lars Saabye Christensen avslutter sin Oslo-trilogi med like eggende tidsbilder som for 1500 sider siden». Hun kaller trilogien for en «mesterlig krønike». Også avisen Information slutter seg til de andre i sin vurdering og mener Skyggeboken «er en storslått avslutning på det som ligner et nytt hovedverk i norske Lars Saabye Christensens forfatterskap».

«Et hovedverk»

Under overskriften: «Hvis dette er hans avskjed, vil det sette varige spor» ga Leif Gjerstad i Bok 365 tidligere i høst terningkast 6 og skrev bl.a.: «Det er med en klump i halsen jeg leser slutten på Lars Saabye Christensens nye roman. Er det virkelig 65-åringens endelige punktum som forfatter? Hvis så er, er det en mesterlig regissert slutt. (…) Med Skyggeboken har Lars Saabye Christensen fullført sin trilogi på en måte som sikrer at Byens spor vil bli stående som et hovedverk i den snart 66-årige Oslo-mannens forfatterskap. Og det enten trusselen om at dette er hans avskjed som forfatter vil vise seg å stemme eller ei.»

«Strålende»

Gard Elin Stava Sandve i Dagsavisen var også strålende fornøyd med Byens spor. Skyggeboken. Hun skrev bl.a.: «Det fungerer, alt sammen. Byens spor – Skyggeboken er en strålende avslutning på trilogien om Oslo og Norge i tiårene etter krigen.»

«Et høydepunkt i forfatterskapet»

Sindre Hovdenakk i VG var også meget begeistret. Han gav terningkast 5 og skrev at: «Skyggeboken er en emosjonell berg- og dalbane å lese – og en engasjerende og tett befolket avslutning på en trilogi som vil bli stående som et høydepunkt i forfatterskapet.»

Cathrine Krøger i Dagbladet syntes at boka «til tider er glitrende». Hun trillet terningkast 5 og skrev videre: «Du skal ha et hjerte av stål for ikke å bli dypt beveget av Skyggeboken

«Full pakke for fansen»

Også Mari Grydeland i Aftenposten mente at Lars Saabye Christensen hadde skrevet en av sine beste bøker. Hun var særlig opptatt av hvordan denne boken knyttes til resten av forfatterskapet: «Denne boken har uansett satt seg selv i en sentral posisjon i hans forfatterskap, ikke bare fordi Christensen som forfatter og karakter tenker høyt og bredt gjennom hele fortellingen, men også fordi han inviterer inn fire gamle litterære helter, Kim, Ola, Seb og Gunnar, både i åpningen og avslutningen. Det fungerer overraskende bra.

Handlingen i Skyggeboken utspiller seg «i skyggen» av handlingen i romanen Beatles i samme tidsrom. Hvis du siden 1984 har lurt på hvem han var, den druknede mannen som Kim, Ola, Seb og Gunnar fant klærne til på Huk, får du svaret her.»

Historien om Maj og fortellingen om en tid som var

I Byens spor – Skyggeboken står fremdeles Maj Kristoffersen sentralt, men like mye menneskene hun deler byen med, først og fremst barna, Jesper og Stine.

Kvinnene i Røde Kors som utgjorde Fagerborgs usynlige sosiale ryggrad. Barna er blitt voksne og tidene forandrer seg. Håp og drømmer får brynt seg på en verden som ikke lenger går på skinner. Voksesmertene preger dem alle når nye dører åpner seg og de gamle lukker seg.

Like mye som personene er kanskje tiden hovedpersonen i denne trilogien, eller mer presist: forestillingen om en tid som var. Et storveis portrett av et Norge i blomstring – på godt og vondt.